



Konsument
-
Bezpieczeństwo odzieży dla dzieci
-
Jaja konsumpcyjne
- Klasy jaj
Jaja mogą być określone klasą A lub też klasą B.
Tylko jaja klasy A mogą być sprzedawane konsumentom.
Jaja klasy A posiadają następujące cechy:
- skorupa i kutikula: czysta, nieuszkodzona, normalny kształt,
- komora powietrza: wysokość nieprzekraczająca 6 mm, nieruchoma; jednakże w odniesieniu do jaj, które mają być wprowadzane do obrotu jako "ekstra", wysokość nie może przekraczać 4 mm,
- żółtko: podczas prześwietlania widoczne jako cień, bez wyraźnego zarysu, lekko ruchome podczas obrotu jajem i powracające do centralnego położenia,
- białko: przejrzyste, przezroczyste,
- zarodek: rozwinięcie niewidoczne,
- ciała obce: niedopuszczalne,
- zapach obcy: niedopuszczalny.
- Wagi jaj
Jaja klasy A klasyfikuje się według poniższych klas wagowych:
- XL - bardzo duże: masa ≥ 73 g,
- L - duże: 73 g > masa ≥ 63 g,
- M - średnie: 63 g > masa ≥ 53 g,
- S - małe: masa < 53="">
- „Data ważności” jaj
Data minimalnej trwałości ustalana jest na nie więcej niż 28 dni od dnia zniesienia. - Jak rozszyfrować kody na skorupkach?
Kody te składają się z:
- cyfry, stanowiącej oznaczenie metody chowu* (0, 1, 2, 3),
- symbolu kraju produkcji,
- weterynaryjnego numeru identyfikacyjnego fermy, zawierającego:
o kod województwa
o kod powiatu
o kod określający zakres i rodzaj działalności fermy
o kod fermy w danym powiecie.
0 – jaja ekologiczne/z rolnictwa ekologicznego,
1 – jaja z chowu na wolnym wybiegu,
2 – jaja z chowu ściółkowego,
3 – jaja z chowu klatkowego.
- Przygotowywanie i podawanie posiłków, zawierających jaja a ryzyko zachorowań wywołanych przez bakterie Salmonella
W celu uniknięcia zachorowań wywołanych przez te chorobotwórcze bakterie, pamiętaj o kilku zasadach:
- upewnij się, czy skorupki są czyste i nieuszkodzone,
- przestrzegaj dat minimalnej trwałości,
- przechowuj jaja w lodówce w oryginalnym opakowaniu,
- unikaj, szczególnie jeśli jesteś osobą wrażliwą (tj. dzieci, chorzy, osoby starsze), potraw zawierających surowe jaja, takich jak: sernik, tiramisu, majonez, sosy typu holenderskiego, kogel-mogel itp., gdyż niosą za sobą zwiększone ryzyko zachorowania,
- przy gotowaniu pamiętaj, by zarówno białko jak i żółtko były ścięte. Najlepiej, gdy jajecznica, jaja sadzone są również ścięte,
- dokładnie umyj gorącą wodą z mydłem ręce, kontaktujące się z surowymi jajami,
- dokładnie myj gorącą wodą z detergentami naczynia, wyposażenie oraz powierzchnie mające kontakt z surowymi jajami,
- po rozbiciu jaj, skorupki wyrzucaj bezpośrednio do śmieci,
- jaja i inne dania po przygotowaniu przekładaj na powierzchnie lub naczynia, które nie miały kontaktu z surowymi jajami,
- nie stosuj tych samym talerzy czy sztućców, które miały kontakt z surowymi jajami,
- ugotowane jaja, jajecznica, jajka smażone czy sadzone podawaj bezpośrednio po przygotowaniu.
- rozporządzenie Komisji (WE) nr 589/2008 z dnia 23 czerwca 2008 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w sprawie norm handlowych w odniesieniu do jaj (Dz. U. UE. L. z 2008 r. Nr 163, str. 6 z późn. zm.),
- rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych (Dz. U. z 2015 r., poz. 29 z późn. zm.),
- rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz. U. UE. L. z 2013 r. Nr 347, str. 671 z późn. zm.),
- dyrektywa Komisji 2002/4/WE z dnia 30 stycznia 2002 r. w sprawie rejestracji zakładów hodujących kury nioski, objętych dyrektywą Rady 1999/74/WE (Dz. U. UE. L. z 2002 r. Nr 30, str. 44 z późn. zm.),
- rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 15 grudnia 2016 r. w sprawie sposobu ustalania weterynaryjnego numeru identyfikacyjnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 2161),
- Informacje, podane przez Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego na stronie internetowej:https://www.pzh.gov.pl/jaja-co-powinienes-wiedziec-2/
- Klasy jaj
-
Zwrot towaru
Możliwość zwrócenia przez Konsumenta pełnowartościowego towaru zależy od sposobu, w jaki ten towar został nabyty. Poniżej skupimy się na dwóch, najbardziej popularnych formach zakupów – przez Internet i w sklepach stacjonarnych, opierając się na przepisach ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. Jej pełną treść możesz znaleźć np. w Internetowym Systemie Aktów Prawnych, pod adresem: www.isap.sejm.gov.pl
1. INTERNET
W ciągu 14 dni od otrzymania towaru, możesz zdecydować o jego zwrocie (odstąpić od umowy) bez podania przyczyny.
W tym terminie powinieneś skierować do Przedsiębiorcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy, którego wzór określa ustawa o prawach konsumenta, oraz o którym powinien poinformować Cię Przedsiębiorca:
Wzór formularza odstąpienia od umowy
(formularz ten należy wypełnić i odesłać tylko w przypadku chęci odstąpienia od umowy)
– Adresat [w tym miejscu przedsiębiorca powinien wpisać nazwę przedsiębiorcy, pełny adres pocztowy oraz, o ile są dostępne, numer faksu i adres e-mail]
– Ja/My(*) niniejszym informuję/informujemy(*) o moim/naszym odstąpieniu od umowy sprzedaży następujących rzeczy(*) umowy dostawy następujących rzeczy(*) umowy o dzieło polegającej na wykonaniu następujących rzeczy(*)/o świadczenie następującej usługi(*)
– Data zawarcia umowy(*)/odbioru(*)
– Imię i nazwisko konsumenta(-ów)
– Adres konsumenta(-ów)
– Podpis konsumenta(-ów) (tylko jeżeli formularz jest przesyłany w wersji papierowej)
– Data
(*) Niepotrzebne skreślić.
Następnie, w ciągu kolejnych 14 dni powinieneś odesłać towar, a Przedsiębiorca powinien zwrócić Ci pieniądze, w tym koszty dostarczenia towaru do Ciebie (w kwocie najtańszego zwykłego sposobu dostawy, którą oferował).
Czyli, jeżeli dostępne były opcje: - odbiór osobisty – 0 zł
- przesyłka listowa – 10 zł
- przesyłka kurierem – 15 zł
i wybrałeś dostawę kurierem, to zwrot otrzymasz w kwocie 10 zł (koszt przesyłki listowej), gdyż jest to najtańszy, oferowany sposób dostawy. Odbioru osobistego nie traktuje się jako „sposobu dostawy”.
Uwaga! Sprzedający może się wstrzymać ze zwrotem pieniędzy do czasu odebrania odesłanego towaru albo odebrania od Ciebie potwierdzenia jego odesłania.
Koszty odesłania towaru do Przedsiębiorcy (w tym jego zabezpieczenia czy zapakowania), leżą po Twojej stronie, chyba że nie zostałeś wcześniej o tym poinformowany albo Przedsiębiorca zgadza się je ponieść.
Zwracany towar nie powinien nosić śladów korzystania z niego w sposób nieodpowiedni. Powinieneś to zrobić w sposób niewykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy.
Czyli, jeżeli kupiłeś buty:
to możesz je zbadać w domu tak, jakbyś to zrobił w sklepie (możesz przymierzyć), ale już nie powinieneś w nich wychodzić na zewnątrz. Jeżeli tak zrobisz, to Przedsiębiorca może Cię obciążyć kosztami związanymi ze zmniejszeniem ich wartości. Nie poniesiesz takiej odpowiedzialności, jeżeli Przedsiębiorca nie poinformował Cię o prawie i zasadach odstąpienia od umowy, czy o wzorze formularza.
Nie każdy produkt, kupiony przez Internet możesz zwrócić, korzystając z opisanego tutaj prawa do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Artykuł 38 ustawy o prawach konsumenta zawiera szereg wyłączeń, kiedy nie przysługuje Ci prawo do odstąpienia od umowy.
I tak, prawo to nie przysługuje m.in.:
• w odniesieniu do umów, które dotyczyły: - rzeczy nieprefabrykowanych, wyprodukowanych według Twojej specyfikacji, np. zrobiona na zamówienie koszulka z nadrukowanym, przesłanym przez Ciebie zdjęciem,
- rzeczy, które szybko się psują,
- rzeczy dostarczanych w zapieczętowanym opakowaniu, których po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, np. kosmetyki,
- płyt zawierających muzykę, filmy, czy programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli otworzyłeś opakowanie,
• umów o dostarczanie treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym, jeżeli spełnianie świadczenia rozpoczęło się za Twoją wyraźną zgodą przed upływem terminu do odstąpienia od umowy i po poinformowaniu Cię przez Przedsiębiorcę o utracie prawa do odstąpienia od umowy, np. zakup dostępnego online e-booka, kiedy chcesz przeczytać książkę przed upływem 14 dni,
• umów o świadczenie usług w zakresie zakwaterowania, innych niż do celów mieszkalnych, przewozu rzeczy, najmu samochodów, gastronomii, usług związanych z wypoczynkiem, wydarzeniami rozrywkowymi, sportowymi lub kulturalnymi, jeżeli w umowie oznaczono dzień lub okres świadczenia usługi, np. bilet na koncert.
2. SKLEPY STACJONARNE
Chociaż jest to często praktykowane, w takich sklepach Przedsiębiorca nie ma obowiązku przyjęcia zwracanego towaru, gdy po prostu się rozmyślisz albo kupisz komuś prezent, który nie trafi w gust odbiorcy.
Zależy to wyłącznie od dobrej woli i praktyki sklepu. Dlatego warto wcześniej upewnić się, czy w danym sklepie przyjmowane są zwroty, a jeśli tak – to na jakich warunkach.
Sprzedający, jeżeli się zgadza na przyjęcie zwrotów, może określić ich termin, obowiązek zachowania metki, zwracać pieniądze na kartę podarunkową, ograniczyć się do wymiany na inny kolor lub rozmiar itp.
W ramach jedynie ciekawostki historycznej należy wspomnieć, iż kiedyś faktycznie obowiązywały przepisy zezwalające kupującemu na żądanie, w ciągu pięciu dni od daty sprzedaży, wymiany nieużywanego towaru lub zwrotu pieniędzy, jednak zostały uchylone w 1995 r. Uprawnienia te przysługiwały na mocy § 11 załącznika do uchwały nr 71 Rady Ministrów z dnia 13 czerwca 1983 r. w sprawie ogólnych warunków umów sprzedaży detalicznej towarów oraz ogólnych warunków gwarancyjnych dotyczących towarów trwałego użytku, sprzedawanych przez jednostki handlu uspołecznionego (M. P. z 1983 r. Nr 21, poz. 118), która została uchylona przez § 27 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 maja 1995 r. w sprawie szczegółowych warunków zawierania i wykonywania umów sprzedaży rzeczy ruchomych z udziałem konsumentów (Dz. U. Nr 64, poz. 328).
Pamiętaj! Tutaj opisaliśmy zasady dotyczące pełnowartościowego towaru, który chciałbyś zwrócić, gdy z jakiegokolwiek powodu zmienisz zdanie. A jeżeli chcesz odzyskać pieniądze za towar, który po jakimś czasie używania się zepsuł, możesz go reklamować z tytułu rękojmi lub gwarancji (jeżeli została udzielona). O szczegółach przeczytasz w artykule Rękojmia i gwarancja.
-
Black Friday & Cyber Monday
„Towaru z przeceny nie można reklamować”? Nieprawda! Masz takie same prawa, jak przy zwykłej sprzedaży.
Zwyczaj przedświątecznych wyprzedaży przywędrował do nas ze Stanów Zjednoczonych, gdzie w pierwszy piątek (Black Friday – Czarny Piątek) i pierwszy poniedziałek (Cyber Monday – cyberponiedziałek, cybernetyczny/cyfrowy poniedziałek) po Dniu Dziękczynienia w sklepach i sklepach internetowych pojawią się największe obniżki i wyprzedaże.
W tym roku Black Friday wypada 23, a Cyber Monday 26 listopada.
Czy wiesz, jakie masz prawa kupując przecenione towary w tych dniach?
% MOGĘ ZWRÓCIĆ PRZECENIONY TOWAR?
Musimy odróżnić sposób zakupów – przez Internet i w sklepie stacjonarnym tak, jak przy zwrocie towaru sprzedawanego po cenie bez obniżki.
Internet: w ciągu 14 dni od otrzymania rzeczy możesz odstąpić od umowy bez podania przyczyny, czyli zrezygnować z zakupu. Następnie, w ciągu kolejnych 14 dni powinieneś odesłać towar, a sprzedający powinien zwrócić Ci pieniądze. Uwaga! Sprzedający może się wstrzymać ze zwrotem pieniędzy do czasu odebrania odesłanego towaru albo potwierdzenia jego odesłania.
Sklepy stacjonarne: chociaż jest to często praktykowane, w takich sklepach sprzedający nie ma obowiązku przyjęcia zwracanego towaru, gdy po prostu się rozmyślisz albo kupisz komuś prezent, który nie trafi w gust odbiorcy. Zależy to wyłącznie od dobrej woli i praktyki sklepu. Warto zawczasu dopytać, czy w danym sklepie przyjmowane są zwroty, a jeśli tak – to na jakich warunkach. Sprzedający może określić termin zwrotu, obowiązek zachowania metki, zwracać pieniądze na kartę podarunkową itp.
% CO Z REKLAMACJĄ?
W sklepach stacjonarnych i internetowych obowiązują te same zasady. Są w dodatku identyczne, jak dla towarów bez obniżki. Możesz reklamować towar z tytułu rękojmi lub gwarancji (o ile została udzielona).
Rękojmia: w ciągu 2 lat od zakupu możesz reklamować towar, jeżeli jest niezgodny z umową, na ogólnych zasadach dotyczących reklamacji: możesz żądać wymiany, naprawy, obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy. Nie ma znaczenia, że kupiłeś rzecz przecenioną, ale... Uwaga! Jeżeli przyczyną obniżki była wada, o której wiedziałeś – nie może być ona podstawą reklamacji. Przykład: Zarysowanie na obcasie, które jest powodem obniżki ceny butów, nie jest podstawą do reklamacji. Ale jeżeli wystąpi w nich inna wada – np. rozkleją się mimo prawidłowego użytkowania – wtedy reklamacja może być jak najbardziej zasadna.
Gwarancja: jest oświadczeniem dobrowolnym gwaranta, które określa jego obowiązki i Twoje prawa. Musi zawierać podstawowe informacje, jak np. nazwę i adres gwaranta, czas trwania gwarancji, czy Twoje uprawnienia. Może być zarówno mniej, jak i bardziej korzystna od rękojmi.
Pamiętaj!
Możesz wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji, a wykonanie uprawnień z gwarancji nie wpływa na odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi. Ty określasz, czy chcesz skorzystać z rękojmi czy z gwarancji.
% MUSZĘ SAM OBLICZAĆ CENĘ?
Nie, cena przy towarze ma być ceną ostateczną – po obniżce.
Każdy towar powinien być oznaczony ceną zawierającą zarówno wszystkie podatki, jak i uwzględniającą obniżkę. Nie powinieneś być zmuszony do chodzenia po sklepie z kalkulatorem i obliczania, ile faktycznie zapłacisz za towar albo pytania o to personelu sklepu.
Pamiętaj!
Obecnie nie musi być podawana cena towaru sprzed obniżki.
% CO, JEŻELI W KASIE NALICZONO MI WIĘCEJ?
Masz prawo kupić towar po cenie korzystniejszej:
jeżeli cena naliczana przy kasie różni się od tej, która jest na metce albo była określona na półce. Nie ma znaczenia powód różnicy, np. pominięcie naklejenia nowej ceny, złe zakodowanie w kasie, czy przeoczenie pracownika sklepu.
% GDZIE SZUKAĆ BEZPŁATNEJ POMOCY?
Na przykład u nas!
Prowadzimy postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich i przed Stałym Sądem Polubownym, udzielamy też porad prawnych. Zajrzyj na naszą stronę internetową: krakow.wiih.gov.pl albo znajdź nas na Facebooku lub Twitterze: @WIIHKrakow.
Możesz też:
• zadzwonić na infolinię konsumencką: 801 440 220 / 22 290 89 16,
• napisać na adres: porady@dlakonsumentow.pl,
• zgłosić się do Rzecznika Konsumentów,
• zwrócić się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, w przypadku sporu z przedsiębiorcą z innego kraju UE.
-
Rękojmia i gwarancja
Konsumencie! Czy wiesz, czym się różni rękojmia od gwarancji i co zrobić, gdy chcesz zareklamować towar?
Z poniższego informatora dowiesz się m.in., jakie są różnice pomiędzy rękojmią a gwarancją i czym się charakteryzują oraz w jaki sposób Inspekcja Handlowa może Ci pomóc w polubownym zakończeniu sporu z przedsiębiorcą w przypadku nieuznania reklamacji.
Powyższe kwestie reguluje m.in.:
• ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r., poz. 1025 z późn. zm.). Jej treść znajdziesz np. w Internetowym Systemie Aktów Prawnych, pod adresem: www.isap.sejm.gov.pl
I. Słowniczek najważniejszych pojęć
- konsument to osoba fizyczna dokonująca z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową
• czyli: nie jesteś „konsumentem” w rozumieniu tej definicji w sytuacji np. zakupu wózka dziecięcego od koleżanki albo zakupu telefonu „na firmę” - przedsiębiorca to osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której ustawa przyznaje zdolność prawną, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową
• czyli: Jan Kowalski (zajmujący się sprzedażą odzieży) w sytuacji, gdy sprzedaje w swoim sklepie spodnie, jest przedsiębiorcą. Gdy „prywatnie” kupi dla siebie i rodziny telewizor, jest konsumentem - wady rzeczy dzielimy na fizyczne i prawne:
• fizyczne polegają na jej „niezgodności z umową”
czyli np.: gdy rzecz nie ma takich właściwości, jakie powinna mieć, albo o których zapewnił przedsiębiorca, nie nadaje się do celu, o którym go poinformowałeś, a on nie zgłosił zastrzeżenia, wydano Ci rzecz w stanie niezupełnym, rzecz została źle zamontowana i uruchomiona (jeżeli zrobił to Sprzedawca albo osoba, za którą jest odpowiedzialny, a także gdy zrobiłeś to Ty, według instrukcji Sprzedawcy)
• prawne: gdy rzecz jest własnością kogoś innego (lub ktoś inny ma do niej prawo) oraz gdy ograniczenie w korzystaniu lub rozporządzaniu nią wynika z decyzji lub orzeczenia właściwego organu
II. Rękojmia i gwarancja
Jeżeli kupiłeś towar, który okazał się wadliwy, czy też nie ma właściwości takich, jakie powinien mieć, możesz go reklamować. Nie każdy jednak wie, że są ku temu dwie, niezależne od siebie podstawy: rękojmia i gwarancja.
-
Rękojmia
• przysługuje z mocy prawa – jest uprawnieniem, wynikającym z Kodeksu cywilnego
• to Sprzedawca odpowiada z jej tytułu – nie może powiedzieć Ci: „producent nie dał gwarancji, więc nie ma reklamacji”!
• 2 lata od wydania towaru – tyle trwa odpowiedzialność Sprzedawcy z tytułu rękojmi (termin ten można skrócić do roku w przypadku rzeczy używanej),
• 1 rok od stwierdzenia wady – w takim okresie musisz o tym zawiadomić Sprzedawcę (co ważne, jeżeli stwierdzisz wadę np. w 23 miesiącu od daty zakupu, dalej masz rok na zgłoszenie jej Sprzedawcy! Tym samym wydłuża się okres jego odpowiedzialności)
• 1 rok od wydania towaru – tyle trwa domniemanie, że wada albo jej przyczyna istniała już w chwili sprzedaży i to Sprzedawca, chcąc odrzucić reklamację, musi udowodnić, że wada powstała z Twojej winy
• 12-24 miesiące od wydania towaru – jeśli stwierdzisz wadę w tym okresie, to Ty powinieneś wykazać, że istniała w momencie zakupu
• wymiana, naprawa, obniżenie ceny, odstąpienie od umowy przy wadzie istotnej (potocznie zwane po prostu „zwrotem pieniędzy”):
- wymiana i naprawa
- jeśli rzecz jest wadliwa, możesz żądać, żeby Sprzedawca ją wymienił lub naprawił (usunął wadę),
- powinien to zrobić w rozsądnym czasie (Kodeks cywilny nie przewiduje konkretnego terminu) i bez nadmiernych niedogodności dla Ciebie. Jeżeli tak się nie stanie – możesz złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, gdy wada jest istotna. Jeśli już raz Sprzedawca wymieniał albo naprawiał rzecz, możesz od razu żądać obniżenia ceny albo odstąpienia od umowy,
- Sprzedawca może nie zgodzić się z Twoim żądaniem wymiany/naprawy, gdy sposób wybrany przez Ciebie jest niemożliwy albo w porównaniu z drugim sposobem wymagałoby nadmiernych kosztów i zaproponować inny sposób. Możesz wtedy zmienić swoje żądanie (z naprawy na wymianę i odwrotnie), żądać obniżenia ceny albo odstąpić od umowy,
- jeżeli w ciągu 14 dni Sprzedawca nie ustosunkuje się do Twojego żądania naprawy/wymiany, uważa się, że uznał je za uzasadnione
- obniżenie ceny
- jeśli rzecz jest wadliwa, możesz żądać, aby jej cena została obniżona,
- „nowa cena” musi być w takiej proporcji do ceny pierwotnej, w jakiej wartość wadliwego towaru pozostaje do wartości towaru bez wad – Ty powinieneś określić kwotę, o jaką chciałbyś obniżyć cenę,
- jeżeli jest to Twoja pierwsza reklamacja, Sprzedawca może zaproponować Ci wymianę/naprawę (jeśli będzie wykonana niezwłocznie i nie spowoduje dla Ciebie nadmiernych niedogodności), a Ty możesz zmienić jego propozycję (z wymiany na naprawę i odwrotnie, o ile Twój wybór nie jest niemożliwy do wykonania albo nie wymaga nadmiernych kosztów),
- Sprzedawca nie może odmówić obniżenia ceny, jeżeli nie wywiązał się z obowiązku naprawy/wymiany (np. gdy uznane jest Twoje żądanie naprawy/wymiany, a Sprzedawca nie podejmuje żadnych działań, żeby to wykonać) albo jest to już Twoja druga lub kolejna reklamacja tego samego towaru,
- jeżeli w ciągu 14 dni Sprzedawca nie ustosunkuje się do Twojego żądania obniżenia ceny, w którym określiłeś kwotę, uważa się, że uznał je za uzasadnione
- odstąpienie od umowy („zwrot pieniędzy”)
- jeżeli rzecz ma wadę istotną („istotność” rozpatruje się w każdej sprawie indywidualnie, biorąc pod uwagę znaczenie wady dla przeznaczenia towaru albo celu jego zakupu), możesz odstąpić od umowy, co sprowadza się do tego, że Ty oddajesz Sprzedawcy wadliwy towar, a on Tobie pieniądze,
- analogicznie jak przy obniżeniu ceny, jeżeli jest to Twoja pierwsza reklamacja, Sprzedawca może zaproponować Ci wymianę/naprawę (jeśli będzie wykonana niezwłocznie i nie spowoduje dla Ciebie nadmiernych niedogodności), a Ty możesz zmienić jego propozycję (z wymiany na naprawę i odwrotnie, o ile Twój wybór nie jest niemożliwy do wykonania albo nie wymaga nadmiernych kosztów),
- Sprzedawca nie może odmówić Ci prawa do odstąpienia od umowy, jeżeli nie wywiązał się z obowiązku naprawy/wymiany (np. gdy uznane jest Twoje żądanie naprawy/wymiany, a Sprzedawca nie podejmuje żadnych działań, żeby to wykonać) albo jest to już Twoja druga lub kolejna reklamacja tego samego towaru,
- w przypadku odstąpienia od umowy, brak ustosunkowania się Sprzedawcy do Twojego żądania w ciągu 14 dni nie powoduje, że uważa się, że uznał je za uzasadnione
• nie ma wymagań co do formy złożenia reklamacji, ale pamiętaj, że dla celów dowodowych (np. ustalenia terminów i samego faktu złożenia reklamacji), warto to zrobić pisemnie, zachowując potwierdzenie jej złożenia,
• wbrew powszechnej opinii, paragon nie jest konieczny do złożenia reklamacji. Musisz udowodnić, że reklamowany towar kupiłeś od danego Sprzedawcy, a to możesz zrobić np. na podstawie oświadczeń świadków, czy wydruku z karty płatniczej.
- Gwarancja
• w odróżnieniu od rękojmi, gwarancja jest oświadczeniem dobrowolnym, złożonym przez Gwaranta (np. producenta, importera, czy nawet sprzedawcy), które określa jego obowiązki i Twoje prawa, gdy rzecz nie ma właściwości w nim określonych
• takie oświadczenie – „gwarancja” – powinno być sformułowane w sposób jasny i zrozumiały, w języku polskim (czasem może być nawet w formie graficznej, o ile jest zrozumiałe), może być złożone w dowolnej formie (nawet w reklamie), ale na Twoje żądanie powinno być wydane na papierze albo innym trwałym nośniku, powinieneś je też otrzymać wraz z towarem
• gwarancja musi zawierać podstawowe informacje potrzebne do wykonywania uprawnień gwarancyjnych, czyli np. nazwę i adres Gwaranta, czas trwania (gdy nie jest określony, są to 2 lata od wydania towaru), zasięg terytorialny, Twoje uprawnienia w przypadku stwierdzenia wady i zastrzeżenie, że nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza Twoich uprawnień z tytułu rękojmi
• termin ochrony gwarancyjnej jest określony w gwarancji – może on trwać np. pół roku, 2 lata, 10 lat itp. Jeśli termin nie jest określony w gwarancji – przyjmuje się, że trwa 2 lata
• jeśli Gwarant wymieni rzecz na nową albo dokona jej istotnych napraw – termin gwarancji biegnie na nowo od chwili, gdy dostaniesz nowy/naprawiony towar,
• gwarancja ulega też przedłużeniu o czas, w którym ze względu na jej wadę, nie mogłeś korzystać z rzeczy
• Gwarant sam określa swoje obowiązki i może również zastrzec różne wyłączenia swojej odpowiedzialności
Pamiętaj!
Możesz wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji, a wykonanie uprawnień z gwarancji nie wpływa na odpowiedzialność Sprzedawcy z tytułu rękojmi.
Konsumencie! Ty określasz, czy chcesz skorzystać z rękojmi, czy z gwarancji.
III. Nie możesz dojść do porozumienia w sprawie załatwienia reklamacji?
W takim przypadku oczywiście możesz wnieść pozew do sądu powszechnego.
Ale możesz też skorzystać z naszej pomocy!
Prowadzimy:
• postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich oraz
• Stały Sąd Polubowny przy Małopolskim Wojewódzkim Inspektorze Inspekcji Handlowej
Oba postępowania cechuje dobrowolność, a szczegółowe informacje, w tym m.in. ich przebieg i wzory wniosków, znajdziesz w zakładkach:
• Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich (ADR) oraz
• Stały Sąd Polubowny
- konsument to osoba fizyczna dokonująca z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową