Pomniejszanie czcionki Powiększanie czcionki Przycisk zmiany kontrastu

Prezent od Mikołaja – czy można go oddać do sklepu, gdy nie spodoba się odbiorcy?



Szósty grudnia to dzień wyczekiwany przez wielu małych i dużych. To dziś Mikołaj przynosi prezenty, którymi chce sprawić radość bliskim. Lecz niestety, czasem Mikołaj nie trafi w gust odbiorcy. „W takich sytuacjach można rozważyć zwrot do sklepu. Musimy jednak pamiętać, że prawo do zwrotu pełnowartościowego towaru uzależnione jest od typu sklepu, w którym został kupiony i też są od niego wyjątki” – informuje Joanna Jahn-Machowska, Małopolski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej.

W sklepach internetowych konsument w ciągu 14 dni od otrzymania rzeczy może odstąpić od umowy bez podania przyczyny, czyli zrezygnować z zakupu. W tym terminie musi skierować do przedsiębiorcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Następnie, w ciągu kolejnych 14 dni powinien odesłać towar, a sprzedający zwrócić mu pieniądze, w tym koszty dostarczenia towaru. Trzeba pamiętać, że sprzedający może się wstrzymać ze zwrotem pieniędzy do czasu odebrania odesłanego towaru albo potwierdzenia jego odesłania.

Nie każdy towar kupiony przez Internet można zwrócić. Przepisy wyłączają m.in. rzeczy nieprefabrykowane, wyprodukowane według specyfikacji konsumenta (np. zrobiona na zamówienie koszulka z nadrukowanym, przesłanym przez niego zdjęciem), rzeczy dostarczanych w zapieczętowanym opakowaniu, których po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych czy chociażby nagrań muzycznych, filmowych, czy programów komputerowych dostarczanych w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli konsument otworzył opakowanie.

W sklepach stacjonarnych natomiast, już od 1995 roku przedsiębiorcy nie mają prawnego obowiązku przyjęcia zwracanego pełnowartościowego towaru, gdy konsument po prostu się rozmyśli albo kupi prezent, który nie trafi w gust odbiorcy. Zależy to wyłącznie od ich dobrej woli i praktyki. Warto zatem wcześniej zapytać, czy w danym sklepie przyjmowane są zwroty, a jeśli tak, to na jakich warunkach – podpowiada Joanna Jahn-Machowska, Małopolski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej. Przedsiębiorca może określić np.: termin zwrotu, obowiązek zachowania metki, zwracać pieniądze na kartę podarunkową, czy też nawet ograniczyć się do wymiany na inny kolor lub rozmiar.

Niezależnie od powyższego, życzymy wszystkim samych trafionych prezentów i przypominamy, że każdy konsument może się do nas zwrócić o poradę w zakresie jego praw. Można to zrobić osobiście w naszej siedzibie w Krakowie, przy ul. Ujastek 7, telefonicznie pod numerem: 12 448-10-30, za pośrednictwem poczty e-mail: sekretariat@krakow.wiih.gov.pl czy też przez ePUAP: /vkf2ix527j/SkrytkaESP.

Grafika przedstawia w prawym górnym rogu logo Inspekcji Handlowej, a w prawym dolnym odnośniki do strony internetowej www.krakow.wiih.gov.pl oraz portali społecznościowych Facebook i Twitter @WIIHKrakow. Po prawej stronie grafiki znajduje się ilustracja choinki, a po lewej tekst: Inspekcja Handlowa w Krakowie podpowiada co zrobić z nietrafionym prezentem.

Grafika przedstawia w prawym górnym rogu logo Inspekcji Handlowej, a w prawym dolnym odnośniki do strony internetowej www.krakow.wiih.gov.pl oraz portali społecznościowych Facebook i Twitter @WIIHKrakow. Na środku znajdują się ikony związane z zakupami oraz tekst: ZAKUPY W SKLEPIE INTERNETOWYM W ciągu 14 dni od otrzymania rzeczy KONSUMENT może odstąpić od umowy bez podania przyczyny, czyli zrezygnować z zakupu. W terminie 14 DNI KONSUMENT musi skierować do przedsiębiorcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy. W ciągu kolejnych 14 DNI KONSUMENT powinien odesłać towar, a SPRZEDAJĄCY zwrócić mu pieniądze, w tym koszty dostarczenia towaru (w kwocie najtańszego zwykłego sposobu dostawy, którą oferował). Trzeba pamiętać, że SPRZEDAJĄCY może się wstrzymać ze zwrotem pieniędzy do czasu odebrania odesłanego towaru albo potwierdzenia jego odesłania.

Grafika przedstawia w prawym górnym rogu logo Inspekcji Handlowej, a w prawym dolnym odnośniki do strony internetowej www.krakow.wiih.gov.pl oraz portali społecznościowych Facebook i Twitter @WIIHKrakow. Na środku znajduje się tekst: ZAKUPY W SKLEPIE INTERNETOWYM WYŁĄCZENIA Nie każdy produkt, kupiony przez Internet konsument może zwrócić, korzystając z prawa do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Prawo to nie przysługuje m.in.: w odniesieniu do umów sprzedaży, które dotyczyły: 1. rzeczy nieprefabrykowanych, wyprodukowanych według specyfikacji konsumenta, np. zrobiona na zamówienie koszulka z nadrukowanym, przesłanym przez niego zdjęciem, 2. rzeczy, które szybko się psują, 3. rzeczy dostarczanych w zapieczętowanym opakowaniu, których po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, 4. nagrań muzycznych, filmowych, czy programów komputerowych dostarczanych w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli konsument otworzył opakowanie, co do umów o dostarczanie treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym, jeżeli spełnianie świadczenia rozpoczęło się za wyraźną zgodą konsumenta przed upływem terminu o odstąpienia od umowy i po poinformowaniu go przez przedsiębiorcę o utracie prawa do odstąpienia od umowy, np. zakup dostępnego online e-booka, kiedy konsument chce przeczytać książkę przed upływem 14 dni.

Grafika przedstawia w prawym górnym rogu logo Inspekcji Handlowej, a w prawym dolnym odnośniki do strony internetowej www.krakow.wiih.gov.pl oraz portali społecznościowych Facebook i Twitter @WIIHKrakow. Na środku znajduje się tekst: ZAKUPY W SKLEPIE STACJONARNYM Zwrot pełnowartościowego towaru ZALEŻY TYLKO I WYŁĄCZNIE OD DOBREJ WOLI I PRAKTYKI PRZEDSIĘBIORCY. Pomimo częstej praktyki przyjmowania takich zwrotów, P0RZEDSIĘBIORCA nie ma prawnego obowiązku przyjęcia zwracanego pełnowartościowego towaru, gdy konsument po prostu się rozmyśli lub kupi prezent, który nie trafił w gusta odbiorcy. Zalecamy, aby wcześniej dopytać, czy w danym sklepie przyjmowane są zwroty, a jeśli tak – to na jakich warunkach. PRZEDSIĘBIORCA może np.: określić termin zwrotu, obowiązek zachowania metki, zwracać pieniądze na kartę podarunkową, czy też nawet ograniczyć się do wymiany na inny kolor lub rozmiar.

Aktualizacja: 2022-12-07 09:41